Een offerte maken: hoe begin ik eraan?

Een overtuigende, professionele offerte is goud waard voor jouw bedrijf. Maakte je een goede indruk tijdens een eerste contactmoment? Dan trek je met een goed uitgewerkt voorstel potentiële klanten vaak over de streep. Maar hoe maak je een offerte? Wat zijn de voordelen van online offertes? En wat doe je na het bespreken van zo’n prijsvoorstel?

Lees meer:

Hoe is een offerte opgebouwd?

Waarom werken met online offertes?

Een goede offerte maken: 5 tips

Hoe je offertes blijven opvolgen?

  

 

Hoe is een offerte opgebouwd?

Een offerte weerspiegelt jouw expertise, professionaliteit en ervaring als vakbedrijf. Om een goede eerste indruk te maken op mogelijke klanten, zorg je er dus het best voor dat je voorstel zo volledig mogelijk is. Welke elementen mogen zeker niet ontbreken bij het opstellen van een offerte? De belangrijkste punten op een rij:

 

  • Jouw bedrijfsgegevens en de gegevens van de klant
  • Datum van de offerte en een offertenummer voor verdere opvolging
  • Helder overzicht en uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden
  • Transparant schema van alle kostenposten + totaalprijs voor het project
  • Planning van de werkzaamheden met geschatte begin- en einddatum
  • Algemene voorwaarden van de offerte (of verwijzing ernaar)

 

BELANGRIJK: gaat veel van je tijd naar klanten vinden en offertes opstellen? Solvari kan een groot deel van je administratieve rompslomp verlichten door voor jou op zoek te gaan naar nieuwe klussen in je buurt. Zo moet je die potentiële klanten enkel nog overtuigen met een goede offerte.

Meld je nu gratis aan bij Solvari!

 

 

Waarom werken met online offertes?

Klanten vinden gebeurt tegenwoordig online. En hetzelfde geldt voor klanten overtuigen met een voorstel op maat. Er bestaan verschillende tools (bv. Teamleader) om online offertes te maken, te verzenden en op te volgen. Steeds meer vakbedrijven gebruiken dit soort software en dat is geen toeval. De grootste voordelen van online offertes op een rij: 

 

 Efficiënt en snel: met een online tool is een offerte in een mum van tijd opgemaakt. Zo kan je die sneller aan je mogelijke klanten bezorgen. Dat verhoogt je kans op een positieve reactie.

 Winstgevend voor je bedrijf: ook papier, postzegels, mapjes, … kosten behoorlijk wat geld. Bovendien kan je veel inkomsten mislopen door klanten te verliezen aan concurrenten die wel met online offertes werken. Zulke tools zijn dus winstgevend voor je bedrijf op langere termijn.

 Nauwgezette opvolging: om projecten binnen te halen, is een goede opvolging van je offertes essentieel. En dat gaat des te makkelijk met een online tool. Heeft een potentiële klant zijn offerte al bekeken of inmiddels ondertekend? Dan krijg je daar altijd een melding van.

 Vlotte interactie: heeft iemand nog vragen over jouw offerte? Dan kan die makkelijk beantwoorden en feedback geven op de online offerte. Ook in dat geval krijg je een melding. Kortom, een pak minder omslachtig in vergelijking met papieren prijsvoorstellen.

 

KORTING: wil je jouw conversie boosten met Teamleader? Als Solvari-klant kan je dit 2 weken GRATIS uittesten. Ben je overtuigd? Dan krijg je nog eens 20% korting op je eerste jaarfactuur! Surf naar je Pro-omgeving voor meer info.

Een goede offerte maken: 5 tips

Potentiële klanten zullen je offerte sowieso vergelijken met die van andere vakbedrijven. Je voorstel kan dus maar beter tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Maar hoe stel je nu de ideale offerte op? We geven je alvast 5 cruciale tips mee:  

 

1. Vermeld referenties en eerdere realisaties

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Lovende referenties en reviews kunnen bij potentiële klanten het beslissende duwtje in de rug zijn. Vermeld die dus zeker in je offerte. Ook foto’s van vorige realisaties maken gegarandeerd een goede indruk.

 

2. Kies voor een aantrekkelijke template

Het oog wil ook wat. Gebruik daarom een aantrekkelijke lay-out voor je offertes, inclusief je eigen logo. Werk je met online offertes? Dan kan je meestal verschillende templates kiezen voor je prijsvoorstellen.

 

3. Voeg de algemene voorwaarden toe als bijlage

Algemene voorwaarden in je offerte zijn niet verplicht, maar wel een aanrader. Ze bieden duidelijkheid over betalingstermijnen, aansprakelijkheid, geldigheidsduur van de offerte, … Zo anticipeer je op extra vragen en discussies achteraf. Zo’n document voeg je gewoon toe als bijlage bij je offerte.

 

4. Reageer zo snel mogelijk op een offerte-aanvraag

Krijg je een offerte-aanvraag binnen? Dan geldt dat wellicht ook voor 2 à 3 van je concullega’s. Daarom laat je het best zo snel mogelijk weten dat je de aanvraag goed hebt ontvangen. Geef ook mee wanneer de klant je offerte mag verwachten. Zo heb je de tijd om dat prijsvoorstel tot in de details uit te werken.

 

5. Personaliseer de offertes zoveel mogelijk

Een klant wil geen voorstel van dertien in een dozijn. Vermijd daarom een kurkdroge opsomming en maak het persoonlijk. Omschrijf bv. nog een keer uitgebreid het specifieke project en de concrete wensen van de klant. Geef ook mee waarom jij het beste vakbedrijf bent voor de klus.

 

TIP: hoe meer offerte-aanvragen, hoe meer kans op een goed gevulde agenda gedurende het jaar. Voor dat constante aanbod aan kwalitatieve leads kan je terecht bij Solvari. Je kiest gewoon een formule op maat en je kan starten met leads kopen.

Ja, ik wil meer opdrachten binnenhalen!

 

 

Hoe je offertes blijven opvolgen?

Een overtuigende offerte opmaken is 1 ding. Maar wat doe je als een potentiële klant jouw prijsvoorstel eenmaal ontvangen heeft? Voor een goede opvolging van offertes bestaat er geen kant-en-klare oplossing. Je combineert het best de volgende richtlijnen om een klus na het opmaken van de offerte ook echt binnen te halen: 

 

 Een persoonlijke aanpak is het best. Een potentiële klant bellen werkt beter dan mailen.

 In de meeste gevallen wacht je beter niet langer dan 4 à 7 werkdagen om opnieuw contact op te nemen.

 Dankzij offertesoftware kan je bijhouden welke offertes nog openstaan, of een klant digitaal heeft getekend of niet, … 

 Versterk de band met de lead dankzij opvolgmails, content op maat op sociale media, … 

 Gebruik de vervaldatum van je offerte als aanleiding om de klant nogmaals te contacteren. 

 

TIP: als klant van Solvari, kan je natuurlijk ook gebruikmaken van onze ingebouwde leadopvolging. Zo verlies je geen enkele deal uit het oog!

Ik wil leads ontvangen & opvolgen via Solvari!

Eerder bekeken pagina's