Marketing basics: hoe begin je?

 6 min. 06 december 2024

Marketing is de motor achter de groei van je bedrijf. Zonder effectieve marketing blijft het lastig om jouw producten en diensten onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Hoe begin je nu aan zo’n marketingplan? In deze blogpost ontdek je meer over de basisprincipes van marketing om jouw bedrijf in de spotlight te zetten. Zo spring je meteen in het oog van klanten tegenover alle andere firma’s.

 

 

Hoe start je met een succesvolle marketingstrategie?

Je bent op zoek naar de essentie van je bedrijf. Waarom ben je begonnen met je bedrijf? Wat wil je als firma bereiken? Wat is de boodschap die je wil meegeven aan (toekomstige) klanten? Denk na over de identiteit, waarden en normen van je merk. 

Een volgende belangrijke stap is kijken naar wie je doelgroep is. Wat voor mensen zijn op zoek naar je producten en diensten? Wie wil je liefst bereiken. Vaak kijk je naar een ‘ideale klant’ en ook een algemeen doelpubliek. Bv.: klanten met vochtproblemen die meteen ook hun woning willen renoveren in regio Mechelen. 

De identiteit en doelgroep van je bedrijf kan je meteen meenemen naar alle communicatie die je uitstuurt.

 

Weet waar je klanten naar op zoek zijn

Terwijl een breed marktonderzoek een erg goede manier is om te ontdekken wat je klanten willen, is dit misschien niet realistisch voor de meeste zelfstandigen. Daarom is vragen stellen aan je klanten en luisteren naar de feedback cruciaal. Kijk naar de behoeften van je klanten: Is je aanbod breed genoeg? Zijn er andere klussen of producten die je ook kan aanbieden? Zijn ze blij met hoe je communiceert, of willen ze dat je meer uitleg geeft? 

Luister naar je klanten en kijk na of alle antwoorden in lijn liggen met de waarden en normen van je bedrijf. Je staat bijvoorbeeld voor duidelijke en open communicatie met de klant, maar klanten geven aan dat ze het verwarrend en moeilijk vinden om een afspraak te maken. Dan weet je waar er werk aan de winkel is.

 

Stel meetbare doelen op en verbeter je diensten!

Marketing heeft als doel om je bedrijf in een beter licht te maken en te verbeteren. Hoe stel je slim je doelstellingen op? Je moet slimme doelen opstellen die tijdgebonden, haalbaar en meetbaar zijn. Wil je bijvoorbeeld: 10% meer opdrachten binnenhalen het komende kwartaal? Of ervoor zorgen dat dit jaar minstens 3 uit 5 klanten een review achterlaat om een betrouwbaar merk op te bouwen? Zorg ervoor dat je deze doelen later ook effectief kan evalueren. Een doel zoals ‘betere diensten leveren’ is moeilijk na te gaan.

Dan komt het neer op een manier vinden om je doelen waar te maken en deze te evalueren. Wil je jouw Facebook pagina wat actiever maken? Meer aanzetten tot mond-tot-mondreclame? Gepersonaliseerde nieuwsbrieven via e-mail versturen of je visitekaartjes bij de lokale handelaars leggen? 

Na de gestelde termijn evalueer je de resultaten: Wat werkte goed en wat kan beter? Marketing is een continu proces van leren, aanpassen en optimaliseren. Of je nu een start-up of een gevestigde onderneming bent, het draait altijd om waarde creëren voor je klanten en jezelf blijven onderscheiden.

 

Waarom kiezen voor Solvari?

Bij Solvari werken we elke dag aan een duurzame toekomst. We zijn dan ook niet toevallig het grootste verduurzamingsplatform van de Benelux. Ben jij een vakspecialist op het gebied van isolatie, warmtepompen, kozijnen, …? Meld je dan gratis aan bij Solvari en wij zorgen voor:

Kwalitatieve leads op maat en bij jou in de buurt

100% flexibiliteit: jij kiest zelf welke projecten je aanneemt

Meer dan 130 soorten klussen in de bouw- en renovatiesector

Een bedrijfsprofiel op ons platform als online visitekaartje

Performante tools om jouw leads gericht op te volgen

Meld je gratis aan 

 

Eerder bekeken pagina's