Uiteraard ben je als bouwbedrijf overtuigd van jouw vakkennis. Maar je hebt natuurlijk ook projecten in je agenda nodig om die expertise te bewijzen. En dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan je gericht nieuwe klanten zoeken én vinden? We geven je graag 5 concrete tips mee!
Lees meer:
1. Koop een vast aantal leads per maand
2. Verhoog je online zichtbaarheid
3. Betaal voor online advertenties
5. Zorg voor mond-tot-mond reclame
CONCLUSIE: hoe kan ik het meest efficiënt klanten vinden?
1. Koop een vast aantal leads per maand
Je hoeft nieuwe klussen niet noodzakelijk zelf te zoeken. Het is ook perfect mogelijk om potentiële opdrachten simpelweg aangereikt te krijgen. Dat kan door samen te werken met een leadgeneratie-platform zoals Solvari. Op basis van jouw specialisatie, werkgebied, … levert zo’n bedrijf jou dan een bepaald aantal leads per week of maand. Het enige wat je zelf nog moet doen? De offerte opmaken en de deal sluiten!
Voordelen
Serieuze opdrachten van potentiële klanten
Een goed gevulde agenda het hele jaar door
Minder tijd verspillen aan marketing en administratie
Eigen account manager voor je vakbedrijf
Nadelen
Variërende prijzen o.b.v. vraag-aanbod
Een lead is nog geen klant
BELANGRIJK: bij Solvari kan je kiezen voor een formule op maat: van zelf je klussen uitkiezen tot automatische campagnes. Zo profiteer je van de scherpste leadprijzen en de beste leadkwaliteit.
2. Verhoog je online zichtbaarheid
Klanten vinden? Dat gebeurt online. Maar wat als iemand de naam van jouw vakbedrijf intikt in Google en niets aantreft? Dan kan je moeilijk een relatie met potentiële klanten opbouwen en hun vertrouwen winnen. Je online zichtbaarheid verhogen, kan op verschillende manieren: een eigen website, een account op Facebook, Instagram en LinkedIn, een eigen YouTube-kanaal, … Met kwalitatieve content die slim inspeelt op de problemen van je doelgroep kan je gegarandeerd meer klanten werven.
Voordelen
Effect op lange termijn
Belangrijk voor een goed imago
Nadelen
Vergt de nodige tijd & expertise
Goede opvolging is belangrijk
TIP: wist je dat je bij Solvari ook een eigen online bedrijfsprofiel krijgt? Naast je contactgegevens kan je daar ook foto’s, reviews en andere informatie plaatsen. Ook deze pagina kunnen mensen vinden in Google en is dus een perfect online visitekaartje. Benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je dan aan!
3. Betaal voor online advertenties
Een goede online zichtbaarheid is altijd een slim idee. Maar wil je alles in een stroomversnelling brengen en in kortere tijd veel klanten werven? Dan zijn online advertenties zeker het overwegen waard. De bekendste zijn advertenties in de Google zoekresultaten of op sociale media (bv. Facebook Ads).
Voordelen
Snelle en directe resultaten
Campagnes specifiek voor jouw bedrijf & specialiteit
Mogelijk om te testen wat wel of niet werkt
Nadelen
Grote investering
Enkel aanvulling op andere marketingtechnieken
Vergt een professionele website, social media, ...
4. Investeer in opvolgmails
Heb je al even niks meer gehoord van die potentiële klant waar je onlangs over de vloer was? Stuur die dan een kort mailtje om te vragen of hij nog geïnteresseerd is of niet. Maar ook klanten blijven opvolgen nadat de werken zijn uitgevoerd is erg doeltreffend. Hou deze klantencontacten warm via mail. Denk aan opvolgmails over onderhoud of gewoon inspiratiemails. Beide doen wonderen om top of mind te blijven.
Voordelen
Geen dure software programma's nodig
Inzichten uit de statistieken van je mails
Een sterke band met je doelgroep
Nadelen
Veel administratie, tijdsintensief
Kwestie van trial & error
5. Zorg voor mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is sinds jaar en dag de meest doeltreffende vorm van marketing. Tevreden klanten zijn dan ook je beste ambassadeurs. Ook deze vorm van gratis reclame speelt zich tegenwoordig online af. Vraag blije klanten om een Google review te schrijven of een aanbeveling op een ander beoordelingsplatform.
Potentiële klanten lezen zulke reviews en krijgen zo meer vertrouwen in je bedrijf. Heb je iemand een aanbod gedaan? Dan kunnen positieve recensies het extra duwtje in de rug zijn om je offerte te tekenen.
Voordelen
Kost helemaal niks
Werkt erg doeltreffend
Neemt geen tijd in beslag
Nadelen
Geen garantie dat de klanten reviews schrijven
Reviews kunnen ook negatief zijn
CONCLUSIE: hoe kan ik het meest efficiënt klanten vinden?
Wil je meer klanten aantrekken? Daarvoor bestaat jammer genoeg geen kant-en-klare oplossing. Door verschillende marketingactiviteiten te combineren, kom je tot het beste resultaat. Het is bv. belangrijk om je online zichtbaarheid te verhogen, maar voor betere resultaten op korte termijn kan je ook betalen voor online advertenties, opvolgmails sturen naar potentiële klanten, …
Klinkt dit als heel veel werk waarvoor jij niet de tijd hebt? Of wil je je simpelweg kunnen focussen op je vakwerk zonder administratieve rompslomp? Dan werk je beter samen met een leadgeneratie-platform. Zo kies je zelf je nieuwe opdrachten en ben je het hele jaar zeker van een goedgevulde agenda. Solvari is het grootste (ver)bouwplatform van de Benelux en biedt je de scherpste leadprijzen tegen de beste kwaliteit!