Met deze tips zorg je dat jouw slaapkamer gezond is!

Michelle
Michelle Huynh
maandag 21 januari 2019, Geschatte leestijd 2min

Het is vandaag Blue Monday, de deprimerende dag van het jaar. Voor mensen die zo snel mogelijk weer in het bed wil duiken, is de slaapkamer de plek waar je goed kunt uitrusten en herstellen na een drukke dag. Daarom is het belangrijk dat deze ruimte gezond is. Wist je dat een gezonde slaapkamer je kan vermijden van gebroken nachten en gezondheidsklachten? In deze blogartikel lees je de simpele tips om een gezonde slaapkamer te realiseren.

Voldoende ventilatie

Je brengt veel tijd door in je slaapkamer, daarom is het belangrijk om deze ruimte te ventileren. Overdag kan je proberen om de slaapkamer zoveel mogelijk te ontluchten. Wanneer de ramen alleen maar dicht zitten, komt er geen nieuwe frisse lucht in de slaapkamer, oftewel zuurstof. Zorg voor schone lucht en zet een raampje op een kier.

Planten

In de slaapkamer is het belangrijk dat de kwaliteit van de lucht optimaal is. Een simpele manier om de lucht in je slaapkamer te zuiveren is door gebruik te maken van planten. Planten geven niet alleen een mooie aanvulling op je interieur in de slaapkamer, maar het is ook goed voor de gezondheid van de ruimte en die van jou. We raden aan om sansevieria planten aan te schaffen. Deze planten zetten ‘s nachts koolstofdioxide om in zuurstof.

Verlichting

Voor de slaapkamer is natuurlijk licht dat van buiten naar binnen komt, het meest ideale licht. Ons lichaam is gevoelig voor licht en donker, wanneer er teveel licht is kan dit je slaapritme verstoren. Wanneer het erg donker is, vallen we eerder in slaap. Op dat moment is het beste om met de verlichting te spelen. Gebruik eventueel verduisterende gordijnen en blindeer andere plekken waar licht doorheen kan schijnen, zoals bij je slaapkamerdeur. Slaap je op zolder en gebruik je alleen de lampen voor licht, dan is eventueel een dakkapel iets voor jou! Met een dakkapel creëer je niet alleen meer licht maar ook ruimte. Lees hier meer over de voordelen van een dakkapel.

Kleur

Wat overigens invloed heeft op je slaapkwaliteit, is de kleur in je slaapkamer en met name de kleur van de muren. Kalme en lichte kleuren maken mensen rustig en zorgen voor een betere nachtrust. Bij de kleur blauw slapen de mensen het beste en ook nog eens lang.

Een goed bed

Het klinkt logisch, maar niet iedereen slaapt op een goed bed. De kwaliteit van je bed heeft wel degelijk invloed op je nachtrust. Een matras speelt hierbij een grote rol. Een matras van hoge kwaliteit biedt goede ondersteuning en heeft de juiste hardheid. Investering in het juiste matras kan je slaap verbeteren en is het de moeite waard.

Schoonmaken

Je bed elke week verschonen is niet de leukste klus, maar moet wel een keertje gebeuren. Verschoon daarom elke week je beddengoed en was het op minimaal 60 graden. Verder is het ook verstandig om regelmatig in je slaapkamer af te stoffen, stofzuigen en te dweilen, om zo de bacteriën weg te houden en voorkom je ook gezondheidsproblemen.

Ben je vroeg thuis of heb je op deze deprimerende dag niks te doen? Met deze bovenstaande tips kun je je bezig houden om van jouw slaapkamer gezond en netjes te maken. Hierdoor vliegt de tijd snel voorbij en kan je genieten van een gezonde nachtrust in jouw slaapkamer.